Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2013

Κοσμοπλημμύρα στην Αθήνα


Ο Μαραθώνας είναι συνυφασμένος με την ελληνική ιστορία και ο Μαραθώνιος δρόμος με την αθλητική ιστορία της χώρας μας, μολονότι, στην πραγματικότητα, η Ελλάς δεν έχει αναδείξει Μαραθωνοδρόμους διεθνούς επιπέδου και δεν έχει να επιδείξει μεγάλες επιτυχίες, αν εξαιρέσουμε τις νίκες του Σπύρου Λούη στους Ολυμπιακούς του 1896 και του Στέλιου Κυριακίδη στην Βοστώνη το 1946. Αντε, και του Μιχάλη Κούση στους Μεσογειακούς του 1979. Παρά ταύτα, ο Μαραθώνιος δρόμος συγκινεί τους Ελληνες. Τα τελευταία χρόνια δε, οι δρομείς, συστηματικοί ή περιστασιακοί αθλητές, «επαγγελματίες» ή ερασιτέχνες, πυκνώνουν τις τάξεις αυτών που τρέχουν στον Διεθνή Κλασικό Μαραθώνιο Αθηνών, ο οποίος εφέτος θα διεξαχθεί στις 10 Νοεμβρίου, μαζί με τους παράλληλους αγώνες (5 χλμ., 10χλμ. κλπ.). Περίπου 30.000 δρομείς αναμένεται να μετάσχουν στην διοργάνωση, εκ των οποίων 8.000 στα 5 χλμ. και ισάριθμοι στα 10. Από τις, εν συνόλω, 4.500 του 2005, φθάνουμε τις 30.000. Σημαντική πρόοδος.
Στον Μαραθώνιο αναμένεται να πλησιάσουν ή και να ξεπεράσουν τις 10.000. Δύσκολα, πάντως, θα καταρριφθεί το ρεκόρ των, περίπου, 11.000 του 2010. Γι’ αυτό και ο πρόεδρος του ΣΕΓΑΣ, Κώστας Παναγόπουλος πιστεύει, ότι, ειδικά για τον Μαραθώνιο υπάρχει περιθώριο ν’ αυξηθούν οι δρομείς. «Ταβάνι» θεωρείται, δεδομένων των συνθηκών, ο αριθμός των 12.500 αθλητών. Για τα 5 και τα 10 χλμ. το ανώτατο όριο είναι οι 8.000.
«Φτάσαμε στο σημείο να χρειάζεται… ρουσφέτι για να βάλουμε κάποιον να τρέξει σε αυτές τις αποστάσεις», λέει.
Η μειωμένη, σε σχέση με το 2010, συμμετοχή στον περσινό και στον προπέρσινο αγώνα, αποδίδεται από τον ΣΕΓΑΣ στις ακυρώσεις από ξένους δρομείς, λόγω του φόβου επεισοδίων. Επεισοδίων, τα οποία, φυσικά, δεν θα συνδέονταν με τον αγώνα, αλλά με την κατάσταση της χώρας και ήταν συνηθισμένα στην Αθήνα. Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει ο ΣΕΓΑΣ, οι δηλώσεις συμμετοχής ξένων είναι κατά 15% αυξημένος σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό σημείο.
Θεαματική είναι η αύξηση της συμμετοχής Ελλήνων στον Μαραθώνιο. Το 2005 είχαν τρέξει 800 και έχουμε φθάσει τους 6.500-7.000. Μεγάλη είναι, σε αυτό, η συμβολή των Συλλόγων Δρομέων Υγείας.
Η αύξηση των συμμετοχών κάνει τους αρμόδιους του ΣΕΓΑΣ να σκέπτονται μήπως, μελλοντικά, και εάν τούτο είναι εφικτό, κάποιος από τους παράλληλους αγώνες να διεξάγεται την προηγούμενη, του Μαραθώνιου, ημέρα.
Δεκάδες ομάδες εταιρειών έχουν δηλώσει συμμετοχή. Ανάμεσα σε αυτές είναι και οι ομάδες 5 και 10 χλμ. του μεγάλου χορηγού της διοργάνωσης, της ΟΠΑΠ Α.Ε.
Μια «σπόντα» για τον ΟΠΑΠ «πέταξε» ο περιφερειάρχης, Γιάννης Σγουρός, απευθυνόμενος στον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού, Κωνσταντίνο Λουρόπουλο: «Ν’ ανοίξει το πουγκί του ΟΠΑΠ για τον αθλητισμό, τώρα που έχει ιδιωτικοποιηθεί».
Μερικές αλλαγές θα πραγματοποιηθούν φέτος, για λειτουργικούς λόγους. Η εκκίνηση των αγώνων των 5 και των 10 χλμ. θα γίνει στην λεωφόρο Αμαλίας, στο ύψος του μεγάρου Μποδοσάκη. Φυσικά, θ’ αλλάξει και η διαδρομή. Οι δρομείς που θα τρέξουν στα 5.000μ. θα εκκινήσουν στις 8 το πρωί.
Οι αθλητές του Μαραθωνίου θα τερματίσουν στην άλλη πλευρά του στίβου, από ό,τι έως πέρσι. Μάλιστα, εκεί είχε γίνει ο τερματισμός στους Ολυμπιακούς του 1896.
Θ’ αλλάξει και ο εκθεσιακός χώρος, που θα μεταφερθεί από το Ζάππειο στο Ολυμπιακό Κέντρο Π. Φαλήρου, το αποκαλούμενο «Τάε Κβον ντο».
Τέλος, άλλο ένα δείγμα της συνεχούς αναβάθμισης της διοργάνωσης, είναι η απόφαση της Διεθνούς Ενωσης Μαραθωνίων (AIMS), να βραβεύει από εφέτος στην Αθήνα τους κορυφαίους Μαραθωνοδρόμους κάθε έτους δύο ημέρες προ της διεξαγωγής του Διεθνούς Κλασικού Μαραθωνίου Αθηνών.
Πρόκληση για τον ΣΕΓΑΣ, είναι το να κατορθώσει να εξυπηρετήσει 30.000 δρομείς με την ίδια ποιότητα παρότι έχει μειωθεί το μπάτζετ της διοργάνωσης. Η ομοσπονδία υποχρεώθηκε να κρατήσει χρήματα του Μαραθωνίου για άλλες δραστηριότητες του ΣΕΓΑΣ, λόγω της μεγάλης περικοπής της κρατικής επιχορήγησης «Στοίχημα» για την διοίκηση αποτελεί το να μη φανούν στον Μαραθώνιο αυτές οι περικοπές.

«Διέγραψαν» τους προηγούμενους Μαραθώνιους;
Ένα θέμα, που, ίσως, πρέπει να εξετάσει η διοίκηση του ΣΕΓΑΣ, είναι η αρίθμηση του αγώνα. Μπορεί με την παρούσα ονομασία να διεξάγεται για 31ο έτος, αλλά διεθνής Μαραθώνιος στην κλασική διαδρομή διεξαγόταν και παλαιότερα. Από το 1955. Τότε
νίκησε ο Φινλανδός, Βέικο Κάρβονεν με 2 ώρες 27’30’’.
Ο Γρηγόρης Λαμπράκης.
Καλύτερος Ελληνας ήταν ο Δημήτρης Δερβένης, που τερμάτισε 9ος, στους 21, με 2:57’11’’. Αρχικά γινόταν τον Οκτώβριο. Μετά συνδέθηκε με την Ολυμπιακή Ημέρα και ετελείτο τον Απρίλιο. Από το 1972 η ημέρα διεξαγωγής του επανήλθε στον Οκτώβριο. Μάλιστα, το 1974 έτρεξαν για πρώτη φορά και γυναίκες. Νικήτρια ήταν η Γερμανίδα, Εύα Μαρία Βέστπαλ με 3 ώρες 55’56’’ και καλύτερη Ελληνίδα η Ζωζώ Χριστοδούλου με 5 ώρες 01’20’’. Αργότερα υπήρξαν διαμάχες για την μορφή του αγώνα, γιατί η, υπό τον Γιώργο Μαρσέλλο, διοίκηση του ΣΕΓΑΣ άλλαξε τον χαρακτήρα του. Πολλοί τον αποκάλεσαν «εμπορικό» και υπήρξε διχασμός. Τελικά, στις 8 Οκτωβρίου 1983 διεξήχθη ο 1ος αγώνας εις μνήμη του Βαλκανιονίκη του μήκους και πολιτικού της αριστεράς, Γρηγόρη Λαμπράκη, ο οποίος  δολοφονήθηκε το 1963 από το «παρακράτος». Είναι ο 1ος επίσημος Διεθνής Κλασικός Μαραθώνιος Αθηνών. Τούτο, όμως, δεν σημαίνει ότι πρέπει να «διαγραφούν» οι προηγούμενοι… Γι’ αυτό, επαναλαμβάνω, ας εξετάσει η διοίκηση -η οποία, άλλωστε, δεν έχει σχέση με την αρίθμηση- το ζήτημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου